به منظور ایجاد و گسترش همکاری‌های علمی و دخالت مؤثر برای مقابله با بیماری‌های تحلیل‌برنده، به‌ویژه دیابت و آسیب‌های ناشی از آن، تفاهم‌نامه‌ای بین کرسی یونسکو در تحقیقات بین‌رشته‌ای در دیابت (مرکز تحقیقات بیوشیمی و بیوفیزیک، دانشگاه تهران) و مرکز بین‌المللی یونسکو علوم پایه پزشکی و تغذیه انسانی (دانشگاه علوم پزشکی مشهد) با هدف ایجاد و گسترش همکاری‌های متقابل علمی، آموزشی، پژوهشی و فناورانه با بهره‌مندی از منابع و امکانات طرفین منعقد گردید. در راستای این تفاهم‌نامه ونشستهای مجازی مشترک انجام شده در اول اردیبهشت ماه سال ۱۴۰۰ مقرر شد:

  • ضمن شناسایی شبکه‌ای از دانشمندان جهان اسلام و منطقه برای همکاری‌های بیشتر، مقدمات برگزاری همایش بین‌المللی Nutrient lifestyle and Stress management فراهم شود. این همایش توسط دبیرخانه‌ی پیشبرد علم و فناوری در جهان اسلام، کرسی یونسکو در تحقیقات بین‌رشته‌ای در دیابت و مرکز بین‌المللی یونسکو علوم پایه پزشکی و تغذیه انسانی به‌صورت مشترک برگزار خواهد شد.
  • با تعامل و همکاری نمایندگانی از طرفین و پیگیری و اقدامات لازم، امکان همکاری بیشتر طرفین با کمیته همکاری‌های علمی و فناوری سازمان کنفرانس اسلامی (کامستک) فراهم می‌گردد.
  • با ایجاد هسته علمی پژوهشی و تدوین طرح‌های کاربردی ملی و بین‌المللی اقدامات مؤثر در خصوص ایجاد بستر مناسب برای برگزاری کارگاه‌ها و همایش‌ها و بهره‌مندی دانشجویان، پژوهش‌گران پسادکترا و فرصت مطالعاتی پژوهش‌گران و دانشجویان صورت می‌پذیرد.
  • به‌منظور آشنایی بیشتر با مراکز همکار در این تفاهم نامه، مقرر شد لینک مرکز آی‌بی‌بی کرسی یونسکو در تحقیقات بین‌رشته‌ای در دیابت و مرکز بین‌المللی یونسکو علوم پایه پزشکی و تغذیه انسانی در صفحه وب‌گاه طرفین قرار گیرد.