خبر علمی

 

آقای دکتر علی اکبر موسوی موحدی رئیس مرکز تحقیقات بیوشیمی و بیوفیزیک، دبیر کل دبیرخانه پیشبرد علم و فناوری در جهان اسلام  و رئیس شبکه دانشمندان جهان اسلام دربیست و چهارمین همایش و نشست آکادمی علوم جهان اسلام که در تاریخ ۱۴-۱۷اسفند ماه در موسسه بین المللی شیمی و علوم زیستی دانشگاه کراچی برگزار شد شرکت و سخنرانی نمودند. سخنرانی ایشان تحت عنوان: "علم زیست مولکولی محصولات حلال و زندگی سالم" ارائه شد.

Halal Products Biomolecular Science and Healthy Life

  اهمیت این سخنرانی بیان راهبرد و نگرش جدید در خصوص مکانیزم مولکولی در محصولات "حلال" می باشد. در این سخنرانی اصطلاح جدید علمی تحت عنوان سبک زندگی مولکولی و یا سبک زندگی با مولکول ها "Molecular Lifestyle"

بکار برده شد که در متون علمی تا کنون بکار برده نشده بود.

محتوای بخشی از این سخنرانی به شرح زیر می باشد:

امروز محصولات "حلال" در چارچوب علم " ساینس" قرار گرفته و ریزبینی ها و پارامتر های علم در محصولات حلال قابل اندازه گیری علمی است. بینش علم در محصولات حلال را می توان توسط رشته های مختلفی مانند بیوشیمی، بیوفیزیک و بیوانفورماتیک مطالعه کرد .از دیدگاه علوم زیستی، رابطه مشترک بین محصولات غذایی حلال و سلامت انسان فرض شده است. یکی از زوایا، نگاه بیوفیزیکی به عملکرد پروتئین در غذاهای حلال و غیر حلال است  .پروتئین ماشین مولکولی برای زندگی ما است وقاعده عمومی آن رابطه مشترک ساختار و عملکرد پروتئین است. میوگلوبین یک پروتئین حامل اکسیژن در ماهیچه است که در گوشت یافت می شود. در این مقاله، میوگلوبین حلال و غیر حلال از گوسفندهای ذبح شده خالص سازی شد و پروفایل های حرارتی با کالریمتری اسکن تفاضلی (DSC) برای هر دو پروتئین اندازه گیری شد. مشخصات حرارتی پروتئین توسط DSC شناسایی ساختار پروتئین است. دراین تحقیق، ساختار هر دو میوگلوبین از طریق DSC کاملاً متفاوت است، بنابراین عملکرد آنها می باید متفاوت باشد .پارامترهای عملکردی برای تجمع (توده ای شدن)، رادیکال‌های آزاد نامتعادل از دو نوع میوگلوبین اندازه‌گیری شد. نتایج نشان داد پارامترهای فوق در حالت غیر حلال چندین برابر نسبت به حالت حلال افزایش دارد.

توجه به این نکته ضروری است که دیابت، به ویژه نوع ۲، فقط یک بیماری قندی نیست، بلکه یک بیماری استرس زا نیز است.  تعریف مولکولی استرس به معنای القای رادیکال های آزاد نامتعادل است .بنابراین استفاده از غذاهای استرس زا احتمال ابتلا به دیابت یا هر نوع بیماری صنعتی را افزایش می دهد که می باید مراقب آن بود.  بنابراین سبک زندگی مبتنی بر علم و عقل یکی از مهم ترین دانش های عمومی برای بشریت و جامعه است که می باید از آن آگاهی یافت.

 

در این سفر موضوع همکاری علمی دانشگاه تهران، مرکز تحقیقات بیوشیمی و بیوفیزیک بین استادان مسلمان که از کشور های گوناگون اسلامی به این همایش امده بودند و به ویژه محققان پاکستان بعمل امد که برنامه عملیاتی نمودن ان به مرور انجام خواهد شد. در این راستا موضوع همکاری علمی دبیرخانه پیشبرد علم و فناوری در جهان اسلام و کرسی های یونسکو مستقر در دانشگاه تهران با استادان و مسئولان شرکت کننده در میان گذاشته شد.