از سوی رئیس دانشگاه تهران صورت گرفت:
نصب نشان ویژه استاد ممتازی بر سینه هشت استاد ممتاز دانشگاه تهران

به گزارش روابط عمومی دانشگاه تهران، دکتر غلامعلی افروز از دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی، دکتر علی‌اکبر موسوی موحدی و دکتر علی‌اکبر صبوری از مرکز تحقیقات بیوشیمی و بیوفیزیک دانشگاه تهران، دکتر محمدعلی اخوان بهابادی از دانشکده مهندسی مکانیک دانشگاه تهران، دکتر محمدرضا مخبر دزفولی از دانشکده دامپزشکی، دکتر محمود کمره‌ای و دکتر جواد فیض از دانشکدگان فنی و دکتر عباس مصلی‌نژاد از دانشکده حقوق و علوم سیاسی دانشگاه تهران، هشت استاد ممتاز دانشگاه تهران هستند که دوشنبه شب در آیینی که با حضور وزیر علوم، تحقیقات و فناوری و دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی برگزار شد، تجلیل شدند و حکم، تندیس و نشان ویژه استاد ممتازی را از سوی دکتر سید محمد مقیمی رئیس دانشگاه تهران دریافت کردند.

بر اساس مصوبه هیأت امنای دانشگاه تهران و به منظور بهره‌مندی هر چه بیشتر و بزرگداشت و ارج نهادن به اعضای هیأت علمی دانشگاه با مرتبه استادی که دارای شایستگی‌های علمی و شخصیت فرهنگی شاخص در سطح ملی، منطقه‌ای و بین‌المللی و نیز حسن شهرت و دارای مرجعیت علمی در زمینه تخصصی خود باشند، طبق ضوابط دستورالعمل نحوه انتخاب استاد ممتاز، معرفی می‌شوند.

شرط اولیه به منظور احراز مقام استاد ممتازی دانشگاه تهران، دارا بودن ۱۰ سال سابقه خدمت تمام وقت در دانشگاه تهران پس از ارتقا به مرتبه استادی است. همچنین برای این منظور، کسب حداقل ۲۵۰ امتیاز از فعالیت‌های پژوهشی، فناوری و هنری پس از ارتقا به مرتبه استادی بر مبنای آئین‌نامه ارتقای مرتبه اعضای هیأت علمی، الزامی است.

نحوه انتخاب استاد ممتاز در دانشگاه تهران به این ترتیب است که مدیران گروه‌های علمی و یا رؤسای دانشکده‌ها و همچنین اساتیدی که حداقل پنج سال سابقه استادی در دانشگاه دارند می‌توانند نامزدهای مدنظر خود برای استاد ممتازی را به صورت محرمانه و با ذکر دلایل شایستگی‌های عضو هیأت علمی مربوطه، ارائه نمایند.

پس از بررسی شاخص‌های کمی و کیفی مورد توجه در دستورالعمل نحوه انتخاب استاد ممتاز، شورای انتخاب استاد ممتاز که ریاست آن بر عهده رئیس دانشگاه تهران قرار دارد و علاوه بر معاونان پژوهشی، آموزشی، بین‌الملل و فرهنگی دانشگاه، تعدادی از شخصیت‌های علمی پژوهشی برجسته کشور نیز در آن عضویت دارند، به تصمیم‌گیری درباره استاد ممتازی اساتید می‌پردازند.

بر اساس مصوبه هیأت امنای دانشگاه تهران، حکم استاد ممتازی توسط رئیس دانشگاه تهران صادر می‌شود. تعویق بازنشستگی بر اساس آئین‌نامه استخدامی دانشگاه و اعطای یک پایه ترفیع ممتاز از جمله مواردی است که به استاد ممتاز دانشگاه تهران تعلق می‌گیرد.

دکتر مهدی فکور، معاون پژوهش و فناوری دانشگاه تهران در آغاز آیین اعطای نشان استاد ممتازی، گفت: دانشگاه تهران در سال ۱۳۸۵ عنوان استاد ممتازی را پیشنهاد داد و اولین آیین‌نامه آن در ۱۶ بهمن ماه ۱۳۸۵ به تصویب هیات امنای دانشگاه رسید که این آیین‌نامه در سال ۱۳۹۷ مورد بررسی و بازنگری قرار گرفت.

دکتر فکور از بزرگداشت و ارج نهادن به اعضای هیات علمی با مرتبه استادی که دارای شخصیت برجسته ملی و بین‌المللی، تاثیرگذاری اجتماعی، مرجعیت علمی در حوزه تخصصی خود و شاگردپرور هستند به عنوان هدف آیین‌نامه استاد ممتازی نام برد و گفت: تشکیل پرونده استاد ممتازی در دبیرخانه مربوطه به صورت محرمانه انجام می‌شود و این عزیزان از طرف اعضای هیات علمی با مرتبه استادی که خودشان مرجعیت علمی دارند به دبیرخانه معرفی می‌شوند و پس از تایید رئیس دانشگاه، بررسی‌های اولیه بر روی پرونده ایشان صورت می‌گیرد.

معاون پژوهش و فناوری دانشگاه تهران از کتاب‌های تالیفی، مقالات چاپ شده، طرح‌های پژوهشی که توانسته باشد مشکلی از مسائل کشور حل کند، جوایز ملی و بین‌المللی و آثار استاد با موضوع اثربخشی اجتماعی به عنوان برخی مولفه‌های مدنظر در بررسی پرونده استاد ممتازی نام برد که یک استاد تمام که حداقل ۱۰ سال از استادی او می‌گذرد لازم است حداقل‌هایی را در این شاخص‌ها به منظور نیل به استاد ممتازی کسب کند.

 

دکتر مقیمی در آیین اعطای نشان ویژه استاد ممتازی:
استادان ممتاز، پیشروان مسیر توسعه واقعی هستند | اثرگذاری اجتماعی وجه تمایز اساتید ممتاز است

رئیس دانشگاه تهران از الگوسازی و امیدآفرینی در جامعه و قدرشناسی جایگاه علم و عالم، به عنوان مهمترین اهداف برگزاری آیین اعطای نشان ویژه استاد ممتازی نام برد و گفت: اگر می‌خواهیم مسیر توسعه را به معنای واقعی طی کنیم باید پیشروهای این مسیر، این اساتید ممتاز و اندیشمند باشند.

به گزارش روابط عمومی دانشگاه تهران، دکتر سید محمد مقیمی رئیس دانشگاه تهران دوشنبه شب در آیین اعطای نشان ویژه استاد ممتازی به هشت استاد ممتاز دانشگاه تهران که در محل تالار علامه امینی دانشگاه تهران برگزار شد، گفت: هر کشوری بخصوص کشورهایی که در مسیر توسعه قرار دارند اگر یکی از این استادان ممتاز و نمونه‌های درخشان را داشته باشند، می‌توانند ارزش‌افزوده بسیاری را برای ملت و کشور خود فراهم کنند.

وی با اشاره به تاکید وزیر علوم، تحقیقات و فناوری مبنی بر اینکه اساتید باید در صدر قرار گیرند، یکی از اهداف برگزاری آیین اعطای نشان ویژه استاد ممتازی به استادان ممتاز دانشگاه تهران را تحقق این تاکید وزیر علوم دانست و خاطرنشان کرد: ما وظیفه داریم این اساتید را که نجیب و قانع هستند و وقتی با این عزیزان مواجه می‌شوم هیچ خواسته‌ای ندارند و همیشه تلاش کرده‌اند با تمام وجود در خدمت علم و توسعه فرهنگ این کشور عزیز باشند، قدر بدانیم.

رئیس دانشگاه تهران افزود: علاوه بر اینکه به دنبال این هستیم که لبخند رضایتی را بر لبان این اساتید عزیز بنشانیم، اهداف دیگری از برگزاری آیین‌های اینچنینی داریم. کشور ما به شدت نیازمند شناختن این اساتید ارزشمند است. کشورمان یک پیشینه و دیرینه بسیار افتخارآمیزی هم از جنبه ملی و هم از جنبه مذهبی دارد و اسلام عزیز این پیشینه را غنایی دوچندان بخشیده است. ما اگر می‌خواهیم مسیر توسعه را به معنای واقعی طی کنیم باید پیشروهای این مسیر، این اساتید ممتاز و اندیشمند باشند. بنابراین وظیفه داریم این اساتید را بشناسیم و بشناسانیم.

دکتر مقیمی بر ترویج علم و فرهیختگی و فرزانگی از طریق معرفی دانشمندان و اندیشمندان تاکید کرد و گفت: نمادهای حکمت و فرزانگی، حکیمانی هستند که در دسترس ما هستند و ما باید آنها را برای جوانان تبلیغ و ترویج کنیم. بنابراین الگوواره‌های دانشگاهی و حتی عموم جامعه ما بایستی این فرهیختگان و عزیزان باشند.

استاد دانشکدگان مدیریت دانشگاه تهران در بخش دیگر سخنانش با بیان اینکه عملکرد اساتید دانشگاه می‌تواند در قالب‌های Outputs و Outcomes و Effects متجلی شود که بیانگر مراحل تکاملی این خروجی‌های عملکرد است. وقتی صحبت از Outputs  یا ستاده ها می‌کنیم یعنی یک سری خروجی‌های علمی است که حاصل تلاش‌هایی است که در قالب مقالات و فعالیت‌های پژوهشی و آموزشی مطرح می شود. مرحله متکامل تر، قوی‌تر و تقویت‌شده‌تر از آن Outcomes هستند که ناظر بر دستاوردها است؛ بگونه ای که استاد علاوه بر خروجی های علمی و پژوهشی، از طریق این دستاوردها به حل مسائل جامعه در حوزه تخصصی خود می پردازد. و مرحله بالاتر از آن Effects (اثرات) هستند که بیانگر اثربخش بودن استاد هستند. معیارهایی که برای تعیین استاد ممتاز بر روی آنها تاکید داشتیم، شاخص‌های عملکردی از نوع Effects بوده‌اند. اثر ماندگار، شاگردپروری و اثرگذاری اجتماعی از جمله عواملی هستند که اساتید ممتاز را از سایر اساتید متمایز می‌سازند. درباره اثرگذار اجتماعی اساتیدی که امروز در دانشگاه تهران به عنوان اساتید ممتاز تجلیل می‌شوند، می‌توان در باره هر کدام‌شان ساعت‌ها بحث کرد و راجع به آثار و عملکرد آنها در عرصه‌های ملی، بین‌المللی، دانشگاهی، دانشکده‌ای و حتی کلاس درس‌شان صحبت کرد.

دکتر مقیمی افزود: وجه تمایز اساتید ممتاز در مقایسه با ستاده‌ها و دستاوردهای سایر اساتید، میزان اثرگذاری آنها در عرصه علم و فناوری و فرهنگ در جامعه است. این اساتید ممتاز دانشگاه تهران ممکن است در یک محیط اجتماعی و محیط‌های دانشگاهی دیگر حضور فیزیکی نداشته باشند، ولی همواره دانشگاهیان در عرصه داخلی و بین‌المللی از دستاوردهای علمی آنها بهره‌مند شده‌اند و توانسته‌اند با جریان‌سازی علمی خود، مسیر جدیدی را پیش روی اندیشمندان قرار دهند. همانطور که در رابطه با مدیران اثربخش می‌گوییم، مدیر اثربخش، مدیری است که در هنگام عدم حضورش نیز سازمان بخوبی کار کند؛ تعبیرم این است که استاد ممتاز  به عنوان استاد اثرگذار، می‌تواند جهت علمی را در حوزه تخصصی خود تعیین کند و دانشگاهیان از او الگو می‌گیرند و مسیر ترقی خود را بر اساس الگوهای رفتاری و عملکردی استاد ممتاز تنطیم می‌کنند.

وی توضیح داد: این اساتید بزرگوار که شایسته عنوان استاد ممتاز شده‌اند، ممکن است در خیلی از دانشگاه‌ها و مکان‌های جامعه حضور نداشته‌اند، اما تشعشع عملکردشان در جای جای ایران عزیز و در سطح بین‌المللی قابل رویت است و این عزیزان همان سرمایه های کمیاب و ارزشمندی اند که باعث افتخار دانشگاه تهران هستند.

وی در پایان با قدردانی از مهندس ابراهیم جمیلی مدیر‌عامل بنیاد علم و فناوری جمیلی به عنوان حامی اصلی تامین منابع مورد نیاز برای برگزاری و تهیه هدایای آیین اعطای نشان ویژه استاد ممتازی، گفت: خیرین نیک‌اندیش همواره مایه دلگرمی ما هستند و انرژی می‌دهند و در کنارش منابع مالی مورد نیاز برای رویدادها را تامین می‌کنند که البته حضور معنوی ایشان خیلی مهمتر و اثرگذار تر از منابع مالی است.

رئیس دانشگاه تهران همچنین در آغاز سخنانش در این آیین گفت: خدا را شکر می‌کنم که این توفیق نصیب بنده شده است که به عنوان خادم علما و دانشمندان و فرهیختگان در دانشگاه تهران توفیق خدمت داشته باشم. نمی‌دانم آیا مقامی بالاتر از خادمی علما وجود دارد یا خیر؛ افتخار می‌کنم و فکر می‌کنم که حتما یکی از جایگاه‌های مهم این است که آدم توفیق داشته باشد بتواند خدمت واقعی به دانشمندان کند. حالا اینکه چقدر در این کار موفق بوده‌ام، از خدا می‌خواهم به من کمک کند که در خدمت به این علما و اندیشمندان و فرهیختگانی که دانشگاه تهران انبوهی از این سرمایه‌های ارزشمند را در اختیار دارد، لیاقت خدمتگزاری داشته باشم.

 

دکتر زلفی‌گل در آیین اعطای نشان استاد ممتازی:
امروز کشورگشایی از طریق علم و فناوری در حال وقوع است | ایجاد قدرت نرم با صادر کردن علم و فناوری و نوآوری | جامعه‌ای که عالمانش قدر ببینند حتما رستگار می‌شود | تجلیل از استادان ممتاز، جریان‌ سازنده ایجاد می‌کند

وزیر علوم، تحقیقات و فناوری با بیان اینکه امروز کشورگشایی از طریق علم و فناوری در حال وقوع است؛ گفت: جالب است که کشورگشایی از طریق علم و فناوری پسندیده و مشروع هم است. اگر می‌خواهیم قدرت نرم نظام را ارتقا دهیم و اگر دنبال صدور انقلاب اسلامی و گسترش تمدن خود هستیم، تنها راه آن سرمایه‌گذاری در زمینه علم است.

به گزارش روابط عمومی دانشگاه تهران، دکتر محمدعلی زلفی‌گل، وزیر علوم، تحقیقات و فناوری دوشنبه شب در آیین اعطای نشان استاد ممتازی به استادان ممتاز دانشگاه تهران که در تالار علامه امینی دانشگاه تهران برگزار شد، با بیان اینکه جامعه ما قدر عالمان را می‌داند، گفت: جامعه‌ای که عالمانش قدر ببینند و بر صدر نشینند، آن جامعه حتما رستگار می‌شود. خداوند بزرگ را هزاران بار شکر می‌کنیم که به یمن پیروزی انقلاب اسلامی چنین شرایطی برای کشور ما مهیا شده است.

وی با توصیه به ساخت مستند از اساتید ممتاز و پخش آن از طریق صدا و سیما، افزود: جامعه ما به امید و هویت‌سازی و هویت‌آفرینی نیاز دارد‌. استادان ممتاز، هویت علمی و ملی ما هستند. دانشگاه تهران در برگزاری آیین اعطای نشان استاد ممتازی فقط از این هشت استاد ممتاز تجلیل نکرده است بلکه هر کدام از این استادان ممتاز یک پشتوانه و مرجعیت علمی در کشور دارند. وقتی یک انسان شایسته و عالم برجسته را تقدیر می‌کنید، این یک جریان ایجاد می‌کند و آن جریان، سازنده است.

وزیر علوم، تحقیقات و فناوری گفت: طبیعی و بدیهی است که دانشگاه تهران به عنوان نماد و نمود آموزش عالی، در خیلی از عرصه‌ها، پرچمدار و علمدار و مرزشکن باشد. خوشبختانه طی روزهای اخیر دانشگاه تهران اقدامات قشنگی انجام داده است؛ یکی تقدیر از سرآمدان فرهنگی دانشگاه و یکی هم اعطای نشان استاد ممتازی به استادان ممتاز دانشگاه.

وزیر علوم، تحقیقات و فناوری با اشاره به حضور دکتر سید محمد مقیمی رئیس دانشگاه تهران در جمع دانشمندان یک درصد پایگاه استنادی جهان اسلام، گفت: بدیهی است که قدر زر، زرگر شناسد؛ و ارزش قائل شدن برای عالمان و دانشمندان، لیاقت می‌خواهد.

دکتر زلفی‌گل با اشاره به شاگردپروری و خدمات علمی استادان ممتاز، خاطرنشان کرد: کسب مقام استاد ممتازی نتیجه یک عمر جهاد علمی و تلاش صادقانه است. یقینا نظر لطف خداوند شامل حال عزیزانی شده است که به این مرتبه نائل می‌شوند. خوشا به حال انسان‌هایی که خداوند به قلم و کرم و علم و عقل‌شان برکت می‌دهد.

وی با ابراز خرسندی نسبت به اینکه سنت حسنه تجلیل از استادان ممتاز از سوی دانشگاه تهران نهادینه می‌شود، بیان داشت: استادان ممتاز، سرآمد جامعه علمی هستند. امروز دنیا از طریق علم و فناوری برای خود سرمایه اجتماعی ایجاد می‌کند و کشورهای پیشرفته از طریق علم و فناوری و صادر کردن علم و فناوری و نوآوری، برای خود قدرت نرم ایجاد می‌کنند. قدرت نرم یعنی شما به گونه‌ای عمل کنید که قلب مردمان با شما باشد و از پیشرفت شما خوشحال شوند.

دکتر زلفی‌گل افزود: وقتی علمی تولید می‌کنید که این علم در کتاب‌های مرجع و نشریات علمی قرار می‌گیرد، دیگران به آن رجوع می‌کنند و از علم شما بهره‌برداری می‌نمایند، با نام شما و نام کشور شما آشنا می‌شوند و برایشان نسبت به کشور تولیدکننده علم، جذبه ایجاد می‌شود؛ وقتی کشوری فناوری تولید می‌کند و آن فناوری موجب رفاه جوامع دیگر می‌شود، ایجاد جاذبه می کند و قدرت نرم آن کشور افزایش می یابد و آن کشور مقبولیت پیدا می کند.

وزیر علوم، تحقیقات و فناوری با بیان اینکه امروز کشورگشایی از طریق علم و فناوری در حال وقوع است؛ گفت: امروز دنیا دنبال جنگ گران نیست بلکه دنیا به دنبال کشورگشایی و تسخیر کشورها از طریق علم و فناوری است. جالب است که کشورگشایی از طریق علم و فناوری پسندیده و مشروع هم است. اگر می‌خواهیم قدرت نرم نظام‌مان را ارتقا دهیم و اگر دنبال صدور انقلاب اسلامی و گسترش تمدن خود هستیم و اگر دنبال این هستیم که فرهنگ خود را به رخ جهانیان بکشیم، تنها راه آن سرمایه‌گذاری در زمینه علم است.

 

دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی:
اعطای نشان استاد ممتازی همان اعطای نشان حکمت است

دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی در آیین اعطای نشان استاد ممتازی در دانشگاه تهران گفت: اعطای نشان استاد ممتازی همان اعطای نشان حکمت است.

به گزارش روابط عمومی دانشگاه تهران، حجت‌الاسلام والمسلمین دکتر عبدالحسین خسروپناه، دوشنبه شب در آیین اعطای نشان استاد ممتازی به استادان ممتاز دانشگاه تهران که در تالار علامه امینی دانشگاه تهران برگزار شد، اظهار کرد: کاری که استادان بزرگوار که به این درجه و منزلت علمی رسیدند و عمر خود را وقف علم و دانش و تعقل و تفکر و شاگردپروری و خدمت به جامعه می‌کنند همان حکمتی است که قرآن از آن یاد می‌کند.

استاد خسروپناه خاطرنشان کرد: کار استاد ممتاز تولید علم و تولید دانش مبتنی بر عقل، عقلانیت، تجربه و ابزار ادراکی بشر است و در کنار تولید دانش، داشتن مسئولیت اجتماعی مهم است و ۲ مسئولیت اجتماعی که شما استادان انجام دادید شاگردپروری و حل مسائل و نیازهای جامعه است.

دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی با بیان اینکه همه ویژگی‌های استاد ممتازی در مفهوم حکمت نهفته است، گفت: خدای سبحان، حکمت را از سنخ علم می‌داند‌. کار و بعثت انبیاء این بوده است که کتاب و قرآن را تعلیم دهند. منشا کتاب، وحی و منشا حکمت، عقل است.

وی گفت: حکمتی که خداوند عطا می‌کند هم خیر کثیر به همراه دارد و هم نصیب أُولُوا الْأَلْباب‏ می‌شو‌‌د. «الباب» جمع «لبّ» است. «لبّ» یعنی خرد ناب، یعنی کسی که عقل نظری، عقل عملی، عقل معاش و عقل معاد را با هم جمع می‌کند، می شود جزو أُولُوا الْأَلْباب‏؛ کسانی که از عقلانیت بهره می‌برند و این عقل‌شان برای جامعه مفید است. این افاده هم فقط افاده دنیوی نیست بلکه افاده اخروی هم هست و اگر این مفاهیم در کسی جمع شود، او حکیم است.

دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی در پایان خطاب به استادان ممتاز، گفت: در واقع اعطای نشان استاد ممتازی، اعطای نشان حکمت است. شما استادان، حکیمان زمانه ما هستید؛ چرا که عمر خود را با دانش و عقلانیت و خدمت به جامعه سپری کردید.

گزارش کامل آئین اعطای نشان استاد ممتازی |درخشش نشان ویژه استاد ممتازی بر سینه ۸ استاد ممتاز دانشگاه تهران | دکتر مقیمی: استادان ممتاز، پیشروان مسیر توسعه واقعی هستند