در رساله دکتری سارا سلمانیان، دانشجوی رشته بیو‌انفورماتیک دانشگاه تهران، موضوع «پیشگویی برهم‌کنش فیزیکی RNAها و پروتئین‌ها بر اساس رویکرد هم‌تکاملی با استفاده از داده‌های توالی» بررسی شد.

مولکول‌های پروتئین و RNA اجزای بسیار مهمی در سلول‌های بدن موجودات هستند که اتصال، تماس و برهم‌کنش فیزیکی بین این مولکول‌ها در بسیاری از پدیده‌های زیستی از جمله اتصالات بین اجزای باکتری‌ها و سلول‌های بدن نقشی بسزایی دارد. این مولکول‌ها انواع بسیار متنوعی دارند که بسته به نوع خود تنها می‌توانند به‌صورت اختصاصی به انواع خاصی از مولکول‌های دیگر متصل شوند. این اتصالات و برهم‌کنش‌های اختصاصی، اساس شکل‌گیری پدیده‌های زیستی مهم می‌باشند. پیش‌بینی اینکه دقیقاً کدام نوع از انواع مولکول‌ها به کدام نوع دیگر اتصال پیدا می‌کنند از نظر زیستی و پزشکی بسیار مهم است.
محققان مرکز تحقیقات بیوشیمی و بیوفیزیک، به این دستاورد رسیدند که می‌توان از طریق روش‌های محاسباتی پیشگویی کرد که کدام یک از مولکول‌های پروتئین و RNA درون سلول‌های بدن موجودات زنده به‌صورت اختصاصی قابلیت برهم‌کنش و اتصال به یکدیگر را دارند. در این تحقیق، یک روش هم‌تکاملی هیبرید برای پیشگویی برهم‌کنش فیزیکی بین خانواده‌های پروتئینی و RNA پروتئینی از طریق داده‌های توالی ارائه شده است.
این یافته‌ها بر اساس پژوهش رساله دکتری سارا سلمانیان، دانشجوی بیوانفورماتیک مرکز تحقیقات بیوشیمی و بیوفیزیک به راهنمایی 
دکتر حمید پزشک، استاد پردیس علوم دانشگاه تهران و دکتر مهدی صادقی، استاد پژوهشگاه ملی مهندسی ژنتیک و زیست‌فناوری محقق شده است.

لینک خبر در وب سایت دانشگاه تهران